dimarts, 2 d’abril del 2013

La perla de Laos, Luang Prabang (I)

Potser va ser la bellesa de l'entorn, potser els croissants i les baguettes, potser els batuts granissats de fruita natural, els temples, els passeigs a la vora del riu, la tranquil·litat, les postes de sol, potser va ser l'excessiva calor, o potser haver tingut la sort i el plaer d'haver coincidit amb varis catalans ben parits al mateix lloc i al mateix moment,... la qüestió és que dia que passava dia que ens dèiem: "Què...? Un dia més, no?" i així és com va anar que ens quedéssim dues setmanes a Luang Prabang, la perla de Laos.

Luang Prabang, al nord de Laos és un dels reclams turístics més importants del país. La visita és imprescindible, però també ho és tenir clar que el centre de la ciutat és un oasis enmig d'un desert, és a dir, genial degustar-ho, però no agafar-ho com a referent, això no és Laos. Microcondensat en el carrer Sisavangvong i voltants, principal protagonista i estrella de la ciutat, el centre és ple de cases colonials de l'època d'Indoxina, restaurades i convertides en luxosos restaurants, hotels-boutique, pubs, botigues "chic", tot amb un decorat impecable i un tracte exquisit.

Fins i tot el mercat nocturn, que aquí rep el nom de Mercat d'Artesania, té un caràcter glamurós que ni un país tan turístic com el veí, Tailàndia, ha aconseguit plasmar.

De fet, si no fos perquè està ple de preciosos temples budistes (diuen que en aquesta ciutat s'hi troben els més bells de tot el sud-est asiàtic), un pot sentir-se per uns instants com si estigués passejant per alguna ciutat del nord del mediterrani. Precisament aquesta combinació entre la tradició budista laosiana i l'arquitectura colonial francesa va impulsar que Luang Prabang fos declarada ciutat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.

La major part de la ciutat queda recollida per una llarga abraçada, en forma de llengua, entre els rius Nam Khong (Mekong) i Nam Khan. Unes quantes vegades vam recórrer amunt i avall aquest perímetre dibuixat per l'aigua, refugiats per l’ombra d'alguns arbres, o bé refrescant-nos amb algun shake (batut amb gel triturat fet amb llet, iogurt, aigua de coco o similar i fruita natural) de mango o de síndria, els nostres preferits.

Va ser aquí, a Luang Prabang, on vam conèixer la Mireia, el David, l'Òscar, el Joan i l'Èlia i aquí un breu resum del que va significar per nosaltres:

"Amb ells hem tingut el plaer de compartir unes quantes hores de xarrera (aventures viatgeres, projectes professionals, preguntes existencials,...), regatejos, shakes de fruita, alguna birra, cursos intensius de Lightroom, bromes encadenades de l'Òscar (com diu ell: "jo sempre faig broma però mai dic mentides :)", pizzes italianes molt desitjades (encara que compartides per no disparar el pressupost), plats híper picants en un petit restaurant hindú-laosià, 1 posta de sol al riu Mekong, una "matinada" per veure una "turistada", hores de sol i de calor, intercanvi d'informació viatgera: preus, consells, recorreguts (ok, ens heu súper motivat per fer els Annapurnes!!).. una remullada en el paradís, una classe de pa amb tomàquet a una laosiana, fotos, fotos nostres, fotos fricks,..." (Déu ni do nois com va condir el temps!) Vaja, que per nosaltres va ser com si els coneguéssim de tota la vida! (Esperem retrobar-vos en algun altre racó de món!!)

Us presentem els seus blocs de viatge:

www.pasaporteymochila.com és el bloc de la Mireia i el David, dos terrassencs o egarencs encantadors que estan fent la volta al món en un any! El seu bitllet Round The World acaba l'agost però esperem tenir la sort de coincidir abans amb ells, altra vegada, a Indonèsia ;)

www.oscarbarrios1962.blogspot.com és el bloc de l'Òscar (Aguaita Lo Món) l'amic d'Almacelles que ens farà de guia per les seves terres quan ens retrobem tots plegats a casa!!

www.voltantpelmon.com (que s'hauria de dir "menjantseelmón.com") és el bloc de l'Èlia i el Joan, una parella de St. Cugat que estan fent la volta al món sense data de tornada degustant com ningú de cada passa que trepitgen! Quina vitalitat!!

_________________________________________________________________________________
INFORMACIÓ PER A VIATGERS

Com arribar
  • Des d'Oudomxai vam agafar un autobús que ens va costar 55.000 kips/persona (5'5€), unes 6 hores.
  • L'autobús ens va deixar a l'estació del nord de Luang Prabang que, per variar, queda als afores, un sorngtaou o taxi compartit ens va costar 15.000 kips/pers. (1'5€)

Allotjament
Ens vam allotjar al SOMJITH GUESTHOUSE. Pagàvem 120.000 kips/nit (12€), i els últims dies vam aconseguir negociar fins a 100.000 kips/nit (10€). Habitació doble amb bany, ventilador, balcó, WIFI, paper wc, tovalloles, cafè, te i plàtans gratuïts. Molt net i en un carreró molt tranquil. De totes maneres es poden trobar allotjaments més barats i de similar condicions si es busca bé. Aquest va ser l'hotel que més vam pagar de tota l'estada a Laos.
Si veure unes bones quantes opcions aquí.

Menjar (moltes opcions interessants)
  • Al llarg dels rius Mekong i Nam Khan hi ha força restaurants amb preus per a totes les butxaques. Des de 15.000 kips/plat (1'5€), i des de 7.000-8.000 kips (0'70-0'80€) els batuts de fruita.
  • A Luang Prabang hi ha varis forns on fan algunes pastes. Els croissants més barats que vam trobar van ser a L'SCANDINAVIAN BAKERY, al C/Sisavangvong per 5.000 kips (0'50€). També fan pizzes italianes molt bones per 40.000 kips (4€).
  • Del centre vam tastar dos restaurants hindús força bons i amb preus també competents.
  • A l'entrada del carrer Sisavangvong (on hi ha l'oficina de turisme) hi ha al llarg del dia tot de paradetes on fan batuts de fruita i entrepans des de Nutella, pollastre, tonyina,... preus a partir de 10.000 kips (1€).
  • A partir de la tarda, capvespre, quan es munta el Mercat Nocturn d'Artesania hi ha dos carrers perpendiculars que ofereixen BUFET LLIURE. El tema consisteix en que es paga el preu del plat i un pot omplir-lo, 1 vegada, tan com es vulgui, és clar, fent equilibris ;) El bufet costa 10.000 kips/plat (1€). És una opció econòmica però val a dir que el menjar està completament fred. (No hi ha duros a 4 pessetes).

Què recomanem veure/fer...
  • El carrer Sisavangvong i voltants és on es concentra l'arquitectura colonial més polida de la ciutat, a més és on s'ubiquen la major part dels temples de Luang Prabang. Recomanem passejar-hi de matí a plena llum del dia, de tarda (quan es munta el Mercat d'Artesania) i de nit amb els locals il·luminats.
  • Recórrer els principals temples de la ciutat, valen molt la pena de veure.
  • Veure la posta de sol a la vora del riu Nam Khong (Mekong).
  • Passejar pel perímetre del centre: resseguint els dos rius (el Mekong i el Nam Khan) i refrescar-se amb un shake gaudint de les vistes.
  • A saber que... si creueu el riu Nam Tha (hi ha un pont de pagament i un de gratuït), veureu el gran contrast entre el centre de Luang Prabang i la resta de la ciutat on els laosians segueixen fent vida normal i corrent fora de la bombolla turística.
Night Market, mercado nocturno, puesta de sol, sunset, handicraft market, world heritage, patrimonio de la humanidad, blogs viajeros