dilluns, 14 de gener del 2013

Ayutthaya, un imperi en ruïnes

El 5 de gener vam agafar un tren en direcció Ayutthaya (uns 70km al nord de Bangkok) pel mòdic preu de 30 bahts, els dos, que equival a 0'75. Un cèntim per kilòmetre!!

La proximitat respecte la capital fa que sigui una ciutat molt turística. El seu principal atractiu, gens desmereixedor, és el Parc Històric ple de temples en ruïnes, declarat per la UNESCO, el 1991, Patrimoni de la Humanitat.

Ayutthaya, el centre de la qual és una illa rodejada de rius, fou capital de l'imperi Siam durant quatre segles, fins que el 1767 els birmans van saquejar completament les seves riqueses. Així que el Parc Històric mostra les restes del que va ser "un passat gloriós".

Passejar-hi ens va provocar vàries sensacions. Per una banda, hi ha els temples més visitats pel seu reconeixement històric, on un acaba rodejat de grups de turistes organitzats amb els seus respectius guies, com en el Wat Mahathat. En aquest s'hi troba la imatge més fotografiada d'Ayutthaya, el cap d'una figura de Buda abraçat per les arrels d'un arbre.

Per altra banda, hi ha un laberint de camins sinuosos al voltant de petits estanys on és possible trobar una bona ombra on reposar, allunyar-te del recorregut habitual i gaudir d'una estona de solitud. Amb una mica de sort, durant aquesta estona potser es deixa caure alguna bestiola a la que observar entretingudament, com per exemple: varanos, esquirols, tortugues d'aigua, peixos, gripaus,... (si vols ampliar informació sobre la fauna que s'hi pot trobar, visita el nostre bloc específic www.CronicasDeUnCamaleon.com

Així que el Parc combina interessants restes històriques, amb fauna i flora tailandesa, segurament això és el que més ens va agradar a nosaltres.

La instantània que ens va captivar més de totes va ser en el temple Wat Lokayasutharam, on hi ha un Buda reclinat de pedra enorme, embolcallat per la típica túnica taronja dels monjos budistes, a ple aire lliure! Ens va encantar fer-li desenes de fotografies intentant captar  l'espectacular mida, i la impressionant combinació del taronja intens amb el blau del cel i la rugositat de la pedra. Us mostrem el resultat (esperem que us agradi):

Un altre temple que també ens va fascinar va ser el Wat Phanang Choeng, fora de l'illa, per tant més apartat del nucli històric. En ell s'hi troba un Buda de 19 metres d'alt, envoltat per 84.000 diminutes estatuetes incrustades a les parets.

Pràcticament no hi havia turistes sinó que més aviat estava ple de fidels. El pelegrinatge té força importància entre el budisme, així com en la majoria de les religions. Pels creients suposa una de les maneres per fer mèrits i tenir major prosperitat en la següent vida. En conclusió, acumular bon karma. Segons un proverbi tailandès: "TAM DEE, DÂI DEE; TAM CHÔOA, DÂI CHÔOA" (les bones accions porten bons resultats; les males accions porten mals resultats).

Sortint del temple vam pujar a una petita embarcació que ens va creuar a l'altra banda del riu. Picava força el sol, així que al cap de caminar quasi bé una hora envoltats de camps, vam parar en un restaurant a dinar. Vam seguir la nostra travessa, fins que ens vam trobar un seguit d'indicacions que no ens van quadrar. Portàvem almenys una altra hora caminant i, per sorpresa nostra, ens vam adonar que estàvem anant completament contra direcció, havíem agafat l'embarcació equivocada!! De fet, el camí que estàvem fent ja, pràcticament, ni sortia en el nostre mapa!!! Bufff, quina frustració ens vam endur!! Apa, torna enrere!! Quan portàvem una bona estona caminant vam veure passar una moto-taxi (túk-túk o rickshaw), el vam fer parar per poder desfer més lleugerament el camí que portàvem recorrent erròniament. El conductor segurament ens va cobrar més de l'habitual (és una pràctica freqüent quan veuen turistes una mica desorientats), en vam ser conscients, però ho vam acceptar,... Ens va acostar prop d'un dels ponts que creua per anar a l'interior de la illa. Per fi, en terreny conegut, ens vam relaxar i vam seguir passejant,  ara si en bona direcció!

Quan vam arribar, després d'una bona dutxa, vam anar directes al mercat nocturn, de menjar ambulant, segurament més concorregut de la ciutat (a 5 minuts caminant), buscàvem un bon soparet per revitalitzar-nos de la caminada, i no vam quedar decebuts: verduretes i bolets al tempura, una panotxa de blat de moro a la barbacoa i mitja síndria ben fresca!! Quan viatges sovint et trobes amb situacions que et superen, et frustren, t'incomoden, t'esgoten, però casi sempre, tenen lloc altres episodis que et premien i et recompensen aquella estona. És en aquests moments quan, automàticament, aprens a relativitzar i a donar-te compte què és el que és verdaderament important. I segueixes viatjant!!

________________________________________________________________________________

INFORMACIÓ PER AL VIATGER

Informació actualitzada: Gener 2014

ALLOTJAMENT

MENJAR

A partir de les 17:00 el mercat nocturn comença a treure fum, tot i que no és molt gran hi pots trobar gran varietat de menjar tailandès. Recomanem les verdures i els bolets al tempura.

TRANSPORT

Arribar a Ayutthaya des de Bangkok:

• Tren: Per a nosaltres és la millor opció, tarda unes 3 hores però és un trajecte molt relaxant i una molt bona manera d'apropar-se a la gent del país. Preu 19 Baths (0,45€). Veure horaris de tren de Bangkok a Ayutthaya
  • Minivan: Tot i que és una opció més cara que el tren, sense dubte és la més ràpida, en només 1 hora i mitja s'arriba al centre d'Ayutthaya (un tuk-tuk de l'estació de Minivans a qualsevol hotel costa uns 40 Baths (1€)). El preu per trajecte amb Minivan és de 60 Baths (1,5€) i surten des del Victory Monumet, al centre de Bangkok, cada 30 minuts. IMPORTANT: Hi han empreses de Minivan que intenten cobrar-te per portar les motxilles, insistiu-hi una mica i acabaran renunciant-hi ;)
Per arribar a Sukhothai des d'Ayutthaya pots fer-ho amb autobús, l'estació de bus està als afores d'Ayutthaya i és necessita un tuk-tuk per arribari (100 Baths (2,5€) a compartir entre els ocupants). Preu del tiquet: 358 Baths (9€) amb esmorzar inclòs. Duració del trajecte unes 6 hores.
IMPORTANT: Des d'alguns allotjament d'Ayutthaya intenten vendre't el tiquet de bus VIP (dinar + tuk-tuk fins a l'estació inclòs) per uns 800 Baths (20€). Sapigueu que és el mateix Bus que a l'estació es paga 358 Baths (9€), per tant acabes pagant 11€ més per un trajecte de tuk-tuk i un dinar que no val més de 3€ ;)

LLOCS D'INTERÈS

Wat Phra Mahathat (cara de buda entre les arrels): Horari: obert tot el dia fins la posta de Sol. Preu 50 Baths (1,25€).

Observació dels grans Varans: Entre les ruïnes d'Ayutthaya, principalment al llac central i la millor hora per veure'ls es just abans de la posta de sol.

Wat Phanang Choeng: Es pot arribar tan caminant com per carretera, però l'opció més romàntica és creuar amb ferry, només costa 5 Baths (0,12€). Sens dubte val la pena. Entrada gratuïta.

Wat Lokayasutharam (Buda reclinat): Es pot arribar caminant o amb bicicleta. Entrada gratuïta.

Wat Chai Wattanaram: Temples a l'aire lliure amb perfecte estat de conservació, vistes al riu, una molt bona zona de relax per prendre un suc de coco ;)Es pot arribar caminant amb bicicleta o tuk-tuk. Entrada 50 Baths (1,25€).