dissabte, 22 de febrer del 2014

Mingalaba Birmània!! Hola Birmània!!

Que un nen encuriosit se’t quedi mirant i comenci a jugar amb tu, que una família et vulgui pintar la cara amb escorça de sàndal, que un monjo budista et pari enmig del carrer per practicar anglès i t’acabi dedicant un matí sencer mostrant-te la seva manera de viure, adonar-te passejant que la majoria dels homes vesteixen faldilla llarga, veure algunes dones rentar la seva llarga melena negra enmig del riu, sentir que la gent petoneja pel carrer i advertir que és la seva manera de cridar l’atenció a algú, trobar-te alguns cotxes amb el conductor a la dreta i d’altres amb el conductor a l’esquerra... Mingalaba Birmània! Hola Birmània!

Malgrat que Yangon ja fa un temps que va deixar de ser la capital, segueix sent una de les ciutats més importants i vibrants del país. Entre els seus principals atractius vam visitar la Shwedagon Paya, un dels temples budistes més impressionants que mai hem vist i l’icona i símbol religiós pels birmans. Els temples aquí són increïbles, alguns contenen una bellesa i pulcritud extraordinària, molts et meravellen, tant que contrasten exageradament amb les humils condicions amb les que viuen bona part de la seva població.

Al mercat de Bogyoke Aung San em vaig firar un longyi (la faldilla tradicional que dones i homes birmans vesteixen). Vam descobrir la importància que les parelles vagin ben combinades, no tot s’hi val! Així que colors i estampats han d’estar en harmonia. Vam decidir que primer el provaria jo i que, qui sap, potser l’Adrià s’animaria més endavant a comprar-se’n un. En poc temps vam observar com aquesta voluntat d’interès per la seva quotidianitat ens obria les portes a una major proximitat amb la gent. El longyi de color violeta amb rivets daurats va causar furor. Sobretot entre les dones, que no paraven de repetir-me que era molt bonic i que em quedava molt bé, una injecció d’autoestima brutal!

Molts contrastos es presentaven davant nostre en aquells primers dies a Yangon. El jovent comença a vestir a l’estil occidental a la urb; són tímids, però la seva curiositat sovint fa que superin aquesta barrera. Moguts per la inquietud de conèixer es mostren d’una forma molt propera. Un grup de nois llençats ens demanen si poden seure una estona a parlar amb nosaltres. Ens pregunten d’on som, l’edat que tenim i si estem casats, de seguida ens llancen un “teniu fills?” “No, no encara”; a vegades queden una mica descol·locats, però seguim parlant durant una bona estona. Tradició i modernitat s’abracen en aquesta ciutat.

Ens dirigim a l’estació de trens de Yangon per iniciar la nostra ruta per Birmània, ens encanta utilitzar aquest transport sigui en el país que sigui, ens permet observar millor la gent, els seus gestos, la seva manera de fer i de parlar, és un viatge còmode on es pot gaudir del paisatge i tenir, a la vegada, major complicitat amb els passatgers. Les taquilles de venta dels bitllets tenen un aire rural. Preparem els diners, però no, aquí no podem pagar amb kyats, la moneda nacional, som estrangers i això vol dir que ens toca fer-ho en dòlars, normalment això significa que aquests diners van directes a les arques de l’estat. No és tan sols que s’hagi de pagar en dòlars sinó que han d’estar en perfecte estat, és a dir, ni un plec, ni una ratllada amb bolígraf, ni una sola taca, tal com si haguessin estat acabats d’imprimir. Després de rebutjar-nos un parell de bitllets per fi accepten el tercer.

A Yangon hi hem vist uns quants temples, i ens hem creuat amb molts monjos budistes, hem topat amb venedors ambulants de fruita i hem quedat encuriosits amb les paradetes amb telèfons que fan el servei de cabines, la imatge de la líder opositora del govern militar, Premi Nobel de la Pau, Aung San Suu Kyi ha regentat les nostres passes, de seguida advertim que és una ídol per molts birmans; uns quants “mingalaba” (la salutació birmana) esporàdics ens han estat dirigits al llarg d’aquests dies i això fa que ens haguem sentim ben acollits. Tot plegat constitueix el preludi del que ens trobarem al llarg dels 26 dies que dedicarem a recórrer una petita part del país.

_________________________________________________________________________________
INFORMACIÓ PER AL VIATGER

ALLOTJAMENT
  • Chan Myaye ubicat al carrer Mahabandoola Garden molt a prop del centre, al costat de la Sule Pagoda. És el més barat que vam trobar 20$ per habitació doble (lavabo compartit) i amb esmorzar inclòs. És una 7ena planta sense ascensor.
IMPORTANT: Els preus dels allotjaments a Yangon pugen sense parar i la ciutat no disposa de masses places hoteleres a baix cost, això vol dir que pots trobar forces "complerts", trobar algun allotjament per sota dels 20$ per habitació és casi impossible

MENJAR
  • Prop de la Sule Pagoda hi ha el carrer Mahabandoola Rd. on cada vespre fan el mercat nocturn.
  • Una bona opció tan per dinar com per sopar són els diferents restaurants indis al mateix Mahabandoola Rd. on per 1$ pots quedar ben tip, ja que tan les salses com l'arròs el límit el poses tu.

TRANSPORT

Arribar de l'aeroport de Yangon al centre de la ciutat només es pot fer amb taxi, com que hi ha força oferta els preus poden ser negociats. El preu de sortida sol ser de 5$ per passatger, nosaltres vam acabar pagant 3$ per cada un per un minibus de 9 places només per nosaltres.
  • Bus. Definitivament la xarxa de busos urbans són caòtics i molt poc recomanables.
  • Taxi privat. És la millor manera per moure't per la ciutat, el preu oscila depenen de l'hora i la distancia, sent les hores puntes un 50% més car. Preu aproximat per trajecte: 2-3$
  • Tren. És una molt bona opció si la teva primera parada és Bagó, ja que les dues parades queden molt cèntriques i no necessites de transport addicional (taxi) per arribar-hi. Ticket fins a Bagó 2$

ATRACTIUS
  • Schwedagoon Pagoda: Entrada 5$ (imprescindible)
  • Sule Pagoda: Entrada 2$ (no val massa la pena)
  • Park del llac: Entrada 2$ (no val la pena)

Introdueix el teu correu electrònic per rebre les novetats del viatge:

1. Hola y gracias por todos los datos, fotos, consejos, informaciones in situ de primerísima mano y sobretodo vuestras experiencias de esta aventura tan especial, que para muchos de los que os seguimos, o os hemos descubierto no hace mucho sería un sueño, pero vosotros a parte de soñar lo estáis haciendo realidad.
    Estoy deseando ver el resultado de vuestro paso por este país, ya que mi pareja y yo estamos planeando ir por la zona este verano. Después de barajar varias opciones, las que han quedado son Myanmar+Camboya o Laos+Camboya (pero es la 1ª la que está tomando forma). Lo dicho, tenemos muchas ganas de leer vuestras experiencias, que seguro serán muy útiles para próximos viajeros y animarán a muchos otros a salir de su burbuja (aislante) del día a día y darse cuenta que no estamos solos, porque hay, por suerte y desgracia, muchos mundos dentro de ntro. planeta. Un saludo desde Barcelona y no volváis pronto.

2. Hola Miguel,
    Muchísimas gracias por tus comentarios es todo un placer saber que hay gente que no solamente nos sigue, sino que también puede aprovechar esta información práctica que vamos recogiendo.

Las dos opciones que estáis barajando para las vacaciones son muy buenas pero si nos permites una sugerencia nos quedaríamos con Myanmar. Laos aunque va cambiando, lo hace muy a poco a poco así que seguramente no habrán muchas diferencias entre visitarlo este año o en años próximos, de lo contrario Myanmar está evolucionando a pasos gigantes y creemos que dentro de poco no será lo mismo.

Gracias una vez más por tu mensaje, nos ayuda a seguir compartiendo nuestra experiencia.